Fokus på produkten och det kunden vill ha

Wendys ad

Snabbmatskedjan Wendy’s har gått om Burger King som USA’s näst största hamburgarkedja.

Jordan Weissmann har skrivit en mycket läsvärd artikel kring detta. Weissmann skriver:

One focused on funny ads. One focused on food. Guess who won?

Det visar sig att Burger King gjorde flertalet reklamfilmer med deras maskot ”The King” med hårt fokus på deras ”superfans”, yngre män som i princip äter snabbmat varje dag.


The King 2.0 på Youtube


Burger King: Subservient Chicken

Under tiden som Burger King fokuserade stenhårt på en målgrupp valde Wendy’s en annan strategi. Bland annat gjorde de om sin klassiska fyrkantiga hamburgare, som fokusgrupper sa såg behandla/bearbetad ut och tog fram en hamburgare som var fluffigare och tjockare. De tog även fram en ny frukostmeny med färska, riktiga ägg, istället för halvfabrikat (ex äggpulver) som annars är vanligt i snabbmatsrestauranger.

Fokus på produkten och det kunden vill ha.

Med andra ord: bra marknadsföring börjar med en bra produkt. Något Burger King missat lite grann, de försökte med humor och trodde det skulle få kunderna att bortse från en halvtrött meny. Men nu har de bytt strategi, The King har skrotats och de lovar en modernare strategi med fokus på mat och har lanserat en ny hamburgare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *