Ett starkt år för svensk e-handel

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research tar varje kvartal fram en rapport på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Här är en summering av årsrapporten E-barometern.

  • Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 16 procent under 2014, vilket innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor.
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad, en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr).
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%).
  • Kvinnor köpte främst böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%) under sista kvartalet 2014.
  • Män köpte främst böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på nätet.
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag.

Läs årsrapporten E-barometern i sin helhet →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *