Grunderna i konvertering

Som ett första steg i att skriva lite mer arbetsrelaterat om webboptimering och webbanalys har jag skrivit ett blogginlägg om vad konvertering är och vad du kan tänka på som nybörjare i konverteringsoptimering. Något jag arbetar med nästan dagligen numera.

Vad konvertering är

Konvertering är att få dina besökare att göra det du vill att de ska göra på din webbplats eller landningssida. Det kan vara att besökaren registrerar sig, laddar ner en app eller köper en tjänst. Det verkar självklart och av samma anledning blir det därför svårt men extremt viktigt, särskilt för dig som är e-handlare eller på annat sätt har en hög omsättning på internet.

Konverteringsgrad = möjligheten att göra dina besökare till kunder

Tre faktorer du kan titta på för att öka din konverteringsgrad

  • Webbdesign, titta på det du har och gör inte en fullständig re-design
  • Webbanalys
  • Användarvänlighet

Bra verktyg för att analysera din webbplats

A/B testa med Google Website Optimizer som numera är integrerat med Google Analytics. Två andra alternativ är Visual Website Optimizer och Optimizely, båda kostar pengar men är kraftfulla verktyg. Optimizely är riktigt bra!

Några saker att testa

  • Storlek på beställningsknappar och hur du formulerar texten där (call to action). Att förstora sina åtgärdsknappar brukar hjälpa.
  • Rubriker. Du bör ha en övertygande, stark och trovärdig rubrik som lyfter ditt erbjudande.
  • Webbplatsens navigering och layout
  • Ditt erbjudande (value proposition)

Jag har skrivit mer om konvertering, A/B tester och value propositions borta på pushforward.se
Grunderna i konvertering – vad är konvertering? →
Grunderna i konvertering: A/B tester →
Grunderna i konvertering: value propositions →

Användbara WordPress plugins

Logotype WordPressJag håller den här bloggen ganska enkel men i mitt jobb har vi utvecklat många WordPress sajter och bloggportaler där det är ett par användbara WordPress plugins som nästan alltid konfigureras.

WordPress plugins jag ofta använder

Yoast WordPress SEO
Uteslutande det enda SEO-plugin jag använder numera. Yoast WordPress SEO har importfunktion för både inställningar och data från andra plugins såsom HeadSpace2 och All-in-One SEO. Med detta plugin kan du även skapa XML Sitemaps och brödsmulor (breadcrumbs). De har skrivit en omfattande guide hur du får WordPress sajter att ranka högre. Till deras WordPress SEO guide →

W3 Total Cache
Snabbar upp din WordPress-installation, bra att ha för lite större bloggar och sajter.

Yet Another Related Posts Plugin
Smidigt för att lista relaterade inlägg till en bloggpost. Gör att användaren stannar kvar på sajten och läsa vidare bland liknande inlägg.

Google Analyticator
Smidigt att använda för att enkelt placera Google Analytics-kod på sajten. Som bonus får du enklare statistik direkt i din dashboard.

Contact Form 7
Gör enkelt ett bra kontaktformulär där du kan anpassa felmeddelande, bekräftelse-text, utskick och hur det ska se ut.

Comment Reply Notification
Gör att användaren kan välja att följa fortsatt diskussion för ett blogginlägg som denne kommenterat. Ökar chanserna till bättre diskussioner. Gammalt plugin men gör fortfarande sitt jobb.

Gammal intervju med mig

Fick flashbacks häromdagen när Per Axom skrev om podcasts. Han intervjuade nämligen mig för fyra år sen om min dåvarande satsning Första Kapitlet.

I intervjun från 20 mars 2009 pratar jag om vem jag är, vad jag gjort tidigare och vad Första Kapitlet är för något och hur utvecklingen gått till. Härlig nostalgitripp där jag nämner ”webb2.0-anda” och pratar om hur jag vill förändra traditionell mjukvaruutveckling genom att ha kortare releasecykler osv. Minns att jag två veckor efter intervjun jobbade min sista dag hos min dåvarande arbetsgivare och har varit min egna chef sedan dess.

Här hittar du intervjun – Fredagsbubbel med Jonas Karlsson
Direktlänk till ljudfilen (18 min)

Vi blev även intervjuade av Metro – artikel i Metro om Första kapitlet

Tidningsartikel om Första kapitlet
Tidningsartikel i Metro om Första Kapitlet från 2009

Per intervjuade även svenska entreprenörer som Ted Valentin, Jonas Lejon, Emil Stenström och Jonas Hombert (från 2007).

Fin nostalgi!

En fjärdedel av #blogg100

Logotype #blogg100 Då har jag tagit mig igenom en fjärdedel av #blogg100, en utmaning i att skriva en bloggpost om dagen i 100 dagar. Det här är blogginlägg nummer 26 och det har inte varit helt lätt, det är helt nytt för mig att skriva så här ofta och mycket.

Jag var taggad i början och skrev tre-fyra genomarbetade blogginlägg, sen började jag ett nytt längre konsultuppdrag som tagit mycket energi och kort därefter blev jag sjuk i nästan en vecka. Sen dess har jag inte kommit ifatt och många av mina inlägg saknar större reflektioner i textform. Dessutom flyttade jag i januari vilket gör att helgerna är ganska lätt att fylla med praktiska saker som har högre prio.

Mitt beslut att haka på #blogg100 var inte särskilt genomtänkt, jag har fortfarande ingen ”publiceringsplan” med tänkta ämnen eller teman för varje dag (vilket iofs är en bra idé). Jag hoppade på utmaningen för att få in vanan att skriva varje dag. Jag märker att jag har en tendens att stanna upp och reflektera över vad som sker och vad jag bör göra i nästa steg när jag kontinuerligt skriver, men inspirationen eller energin till att skriva finns inte riktigt här just nu.

Jag kommer fortsätta skriva för att få det till en vana och rätt som det är kommer det släppa tror jag, samtidigt känner jag ingen press att leverera något speciellt till dig som läsare. Blogg100-utmaningen hoppade jag på främst för egen skull, för att jag på sikt ska kunna skriva bättre och för att ha en plats att kunna gå tillbaka och läsa om vad som gjorts mellan alla dagar och månader.

Innehållet kommer även i fortsättningen vara ganska planlöst, jag kommer skriva om det som faller mig in, en del personliga reflektioner och en del mer jobbrelaterat om webbanalys, konverteringsoptimering och webbutveckling.

Nu ska jag packa upp de sista flyttlådorna! Ha en skön söndag!