Apples nya mus

Apple gör många saker rätt och har en otrolig känsla för detaljer. Att deras tidigare mus har polerna på batterierna åt samma håll för att göra isättningen enklare är ett exempel på bra detalj. Att deras tangentbord levereras med redan isatta batterier en annan.

Häromdagen drog jag igång Apples nya mus, Magic Mouse 2 och förstår inte riktigt hur de tänkt kring laddningen av den.

Apple Magic Mouse 2 är svår att använda när den laddas.
Apple Magic Mouse 2 är svår att använda när den laddas.

Eftersom laddsladden sätts i på undersidan av musen blir den väldigt svår att använda under tiden den behöver laddas. Apple brukar ju tänka till så jag undrar hur de tänkt den här gången för jag hänger inte riktigt med.

Märkligt och känns inte alls genomtänkt.

Kostnaden vs nyttan med UI mockups

Ibland kan det känns svårt att ta sig tiden till att göra bra UX/UI mockups. Ryan Singer på Basecamp skriver bra om just detta.

Gillar:

These illustrations show that mockups aren’t good or bad, and there isn’t a black and white answer for when to make each kind. But there is a trade off to be made. Being conscious of that trade-off can help you make more rational, economic decisions when people have differing opinions about what to do next in a design process.

The Fidelity Curve: How to weigh the costs and benefits of creating UI mockups →

Att prototypa ur ett utvecklarperspektiv

Jag tittar på olika sätt att enklare förklara viss affär- OCH teknisk logik för icke-tekniska stakeholders och beslutsfattare. Har märkt att det finns mycket att vinna om du lyckas förklara hur affärskrav och tekniska krav relaterar till varandra, framför allt om du kan göra det på en gemensam bild.

Xcode prototyping

Det finns ju en uppsjö prototypverktyg att välja mellan, jag använder allt från PPT/Keynote till Invision. Idag sprang jag på en bloggpost från Thoughtbot där de ger tips på hur du kan använda Xcode för att prototyp:a. Blogginlägget är riktat mot designers men jag tycker verkligen även tekniker och utvecklare ska prototypa, antingen via ett verktyg som i blogginlägget nedan eller visa konceptuellt med kod.

Xcode as a Prototyping Tool for Designers →

Step-by-step Startup Design

Hampus Jakobsson @hajak, en av grundarna till TAT skriver en intressant bloggpost om en steg-för-steg process för startups.

#2. Understand the Demand

When you have decided to spend more than just thinking in the shower about your idea, noodling and googling a bit, it is time to do something. And that is not writing a lot of code, designing a landing page, or (worst of all) writing a plan. It is to go out there and establish demand. Try to shift focus from idea to the job and the problem.

Läs Hampus post, mycket intressant: Step-by-step Startup Design →

Att designa för att märkas

Om du designar för att märkas kan du vara fel ute. Bra design fungerar bra – i visuella och funktionella sinnen – och märks inte. Kanske är det dags att tänka om vid nästa redesign?

Good design is obvious. Great design is transparent.
– Joe Sparano, grafisk designer på Oxide Design Co.

Kolla in 20 andra inspirerande designcitat →