Berätta en historia

Does it tell a story? via AVC:

Too many decks (and pitches) are full of facts and figures but lack a cohesive narrative that makes them compelling. Dressing the deck up with beautiful visuals can help, but even if you do that and you don’t “tell a story” you are not putting your best foot forward. … Walk the reader up that mountain and show them the promised land on the other side. That story, when told well, generally does the trick most times.

Vi behöver blanda in våra känslor – få drömma lite.

Att jobba som en albatross

Stefan är fotograf, han har skrivit en intressant reflektion kring sitt arbetssätt på sin blogg om hur han ser på sitt sätt att jobba som egenföretagare och frilans.

Igenkänningsfaktorn är hög då vi båda arbetat mycket och intensivt, både ihop med andra men framförallt som egna företagare. Under mina första år som egenföretagare jobbade på i 110, stannade aldrig upp, körde på, det blev pengar av det men till slut tråkigt då jag varken hade något liv utanför jobbet eller tid till att reflektera och förbättra mitt arbetssätt.

Numera jobbar jag inte riktigt så hårt, och tar tid till vila och reflektion och stannar upp för att se vad jag kan förbättra i mitt arbete. Kan jag effektivisera något av det jag gör varje vecka/månad, vad har gått bra, vad har gått mindre bra osv.

Jobbar du som egenföretagare eller frilans är det ett ganska intressant sätt att se på det, att jobba som en albatross.

RevRise på 30 sekunder

RevRise är en av Sveriges hetaste startupbolag enligt Internetworld. De skriver:

Webbformulär är kanske inte något av det mest spännade webben har att erbjuda. Men få saker är viktigare för de som driver digitala tjänster eller e-butiker än att formulären fungerar optimalt. Dåligt optimerade formulär kostar både massor av pengar och skapar irriterade användare. Revrise tar sig an denna nisch med bra verktyg och kunskap.

Jag pitchar RevRise på 30 sekunder:

Riktigt roligt att nämnas tillsammans med så många andra spännande och bra bolag, kolla in resten av Startuplistan »

Growth och startups

Kollade igenom den här videon idag

Alex Schultz jobbar med Growth på Facebook och har en bra dragning kring growth, retention och annat viktigt för startups. Kolla in!

Apropå startups, Henrik Torstensson, CEO på Lifesum har skrivit en bra bloggpost på ämnet: Going beyond the 10 slides. Make sure your startup has a plan and a budget.

Digitalpodden: Kaloriräknare och digitala vårdcentraler

Podcasttips!

Digitalpodden, som görs av två journalister på DI pratar om hur tidningen själv tänker ta hjälp av startups och djupdyker lite mer i om den digitala hälsans värld. Utöver detta nämns nya bolaget Billogram, nya investeringsbolaget Optimizer Invest och Spotify.

Lyssna på senaste avsnittet