Getting Real – Bra bok för att sätta en företagskultur

Getting Real

37signals är ett litet företag med stor spridning. De började som webbyrå 1999 för att några år senare börja lansera egna produkter. På senare tid har en av delägarna, Jason Fried skrivit två böcker, den här och Rework.

Jag har länge inspirerats av 37signals och har haft den här boken i bokhyllan i flera år. Idag är den fem år gammal och många av dagens webbutvecklare delar förmodligen mycket av deras tankar. En bra bok som bör läsas av alla som driver en verksamhet på webben. En bra bok för att sätta en företagskultur.

Den finns att läsa online också! Några favoritkapitel:

Historien om Slicehost

Slicehost är ett hostingföretag som byggdes upp av två personer under en sommar. De träffades i juni, satte sig på kvällar och helger i en källare och knackade kod, för att lansera en halvfärdig produkt i början av augusti.

Ytterligare en historia som får alla att vilja starta företag för att sen sälja för stora pengar alltså.

37signals har intervjuat grundarna Jason Seats och Matt Tanase. I intervjun The Slicehost Story berättar duon hur svårt beslutet kring uppköpet var, det var långt ifrån självklart för dem att sälja, oavsett pris. Något jag tror är viktigt att ha med sig om man startar ett företag.

Du kommer inte orka lägga den energin och tiden som krävs om du inte verkligen tror på din idé. Personligen tycker jag drivkraften behöver vara något annat än pengar, kanske ett problem som du kan lösa, ett behov många har (som i det här fallet), eller något som du själv har ett stort intresse av.

Historien om Slicehost i flera delar

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Vad jag lärt mig av att starta eget – så här långt

Det här är högst personliga reflektioner över vad jag lärt mig av att kasta sig ut och köra sitt egna race. I allmänhet för egenföretagare och i synnerhet för dig som säljer konsulttjänster.

  • Ha en buffert så du klarar dig minst tre månader utan inkomst. Det minskar stressen och jakten efter pengar. Själv hade jag en buffert för drygt sex månader. Den är snart slut.
  • Var medveten om att du själv har störst engagemang och brinner mest för din idé. Din partner eller dina vänner har inte alls samma glöd. De kan ha mindre förståelse och intresse för vad du gör och varför du gör det.
  • Våga ta steget, det finns inget perfekt tillfälle. Du måste våga satsa och våga riskera. Själv avstod jag en resa till Brasilien och jobbade i början med egna projekt. Våga, satsa, vinn!
  • Ha en sysselsättning dagtid. Inte om utan när du blir utan uppdrag. Det viktigaste är att du gör nånting.
  • Gå på möten och intervjuer. Även om det på pappret inte riktigt rimmar med vad du är ute efter, man vet aldrig vad det kan leda till.
  • Bli bra på att uppskatta din tid och ditt arbete. Jämför tid med arbete, situation med samarbete osv. Timarvode är mindre viktigt i början. Ta hänsyn till framtida samarbeten.
  • Jobba efter punktlistor, ansvarsområden och i projektform. Det gör dig otroligt produktiv och leveranssäker.
  • Unna dig att vara ledig, ha en tillflyktsort eller hobby. Något du kan kopplar av till och mår bra av.
  • Våga investera i din verksamhet. Var inte rädd för att köpa produkter eller tjänster som kan underlätta för dig eller på nåt sätt effektivisera din verksamhet.
  • Försök ha ett kontor en bit från din bostad så du slipper sitta hemma. Eller åtminstone ett arbetsrum. Själv bor jag på 22 kvm, då kan det vara skönt att komma iväg på dagarna.
  • Allt handlar om att visa vad man går för, vad man gjort. Snacka kan alla. Var lyhörd och ödmjuk men var stolt över det du är bäst på.
  • Gör det du är bäst på; så ofta du kan. Låt andra göra det du är mindre bra på.
  • Utveckla din affärsidé eller hur du profilera dig. Låt utomstående komma med synpunkter och åsikter, jobba iterativt med din affärsidé.
  • Att vara konsult är ibland en pressad och utsatt situation. Ta inte kritik för ditt arbete personligt och våga sätta en absolut deadline och ta ansvar för din leverans.
  • Omge dig med likasinnade. Träffa och umgås med folk i samma situation, bra för dig både privat och i ditt yrke.
  • Att skapa förtroende tar tid. Ha tålamod och stå på dig. Och återigen, det handlar om att visa vad man går för, vad man gjort. Allt handlar om resultat.

Att jobba med det du vill

Vi svenskar är rätt duktiga på att ställa frågan “Vad jobbar du med?” när vi träffar nya människor eller gamla vänner man inte sett på länge. Och lägger ingen större tyngd på svaret. Många tycker det är ointressant.

För mig är frågan intressant! Jag tycker svaret i hög grad borde säga en hel del om vem personen ifråga är. Det här tog jag upp i en diskussion igår på vår uppföljning efter 24 Hour Business Camp.

Why I love my job

Vi är inne i 2009 nu, det finns ingen anledning att inte jobba med det du vill. Som jag skrivit innan, det handlar om kärlek för det du tror på. Jobba med det du brinner för. Att hitta den rätta tjänsten. Eller börja med det på egen hand.

Börja i små steg.

Vid sidan av.

I förlängningen kan du, om du vill, gå till ditt jobb och tänka “det här känns inte som ett jobb, jag jobbar med det jag tycker kul, fast jag får betalt.”

Fundera på vad du tycker känns inspirerande, kul eller utmanande. Börja sedan med det, i små steg. Kanske starta en blogg eller gå en kurs? Gör nånting! Ta din chans! Det är bara du som kan förändra din situation.

Två inspirerande filmklipp.


Gary Vaynerchuk Wine Library


Steve Jobs (VD för Apple och en ledande figur inom datorbranschen) Stanford Commencement Speech 2005