Mina tidiga dagar som egenföretagare

Idag postade jag ett inlägg på Medium. Jag försöker bli bättre på att stanna upp och reflektera. Fundera över vad som varit bra, vad har varit dåligt, vad går att göra bättre.

Jag har alltid varit bra på att få saker gjorda. Jobbar du med mig händer det grejer! Jag är sämre på att stanna upp och reflektera men idag blev det verkligen en nostalgitripp med minnen sju år tillbaka i tiden. Det var nämligen då min resa som egenföretagare började.

In och läs The start of my first company (7 years ago) →

Framgångsfaktorer och mätvärden för marknadsplatser

När du bygger en marknadsplats är det ett par faktorer som är viktigare än andra. Detta är något jag själv funderat på senaste halvåret: vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på om du vill bygga en marknadsplats?

Spontant tänker jag att tillit och förtroende verkligen är KEY när det gäller peer-to-peer handelsplatser där målgruppen är privatpersoner och transaktionen bär en risk. Förtroende bör vara minst lika viktigt som tillväxt när du drar igång en marknadsplats.

Några som gör det bra är Airbnb, de är verkligen i en kategori med hög risk som har lyckats tack vare att de låter värdar och resenärer att granska och betygsätta varandra. Airbnb är dessutom en av de ”recensionstätaste” marknadsplatserna som finns. De tar även förtroendebyggandet ett steg längre genom att identifiera användare via Facebook och i vissa fall låter fotografer intyga att bilderna överensstämmer med boendet.

Betalningsförmåga vs stora massan

Marknadsplatser har alla hönan och ägget problemet. Plattformen har inget värde om inte köpare och säljare finns tillgängliga och det är svårt att få köpare på plats om du inte har säljare, och du hittar inga säljare utan några köpare. Att bygga en lyckad marknadsplats kräver att du bygger två separata bolag samtidigt, där båda är beroende av varandra.

För att upptäcka och utvärdera hur det går bör därför ”fill rate” vara en av dina mätvärden att följa upp. Alltså mäta och följa upp hur många annonser som blivit sålda jämfört med total antal listade annonser.

Läs mer om framgångsfaktorer för en marknadsplats och vilka mätvärden du bör använda:

Det här är bloggpost #16 i min skrivutmaning Blogg365.

Step-by-step Startup Design

Hampus Jakobsson @hajak, en av grundarna till TAT skriver en intressant bloggpost om en steg-för-steg process för startups.

#2. Understand the Demand

When you have decided to spend more than just thinking in the shower about your idea, noodling and googling a bit, it is time to do something. And that is not writing a lot of code, designing a landing page, or (worst of all) writing a plan. It is to go out there and establish demand. Try to shift focus from idea to the job and the problem.

Läs Hampus post, mycket intressant: Step-by-step Startup Design →

Detta med att anställa

Bilden ovan beskriver ganska bra min känsla jag hade under hösten 2014.

Att rekrytera och anställa är nog det jag haft mest fel kring under min tid som företagare.

I maj/juni 2014 skulle jag anställa vår första utvecklare i RevRise. Med mitt nätverk och i det kontorslandskapet vi hade tillgång till då trodde jag det skulle ta en månad eller två. Det tog 4,5 månad. Väldigt frustrerande just då. Att anställa är verkligen svårt och tidskrävande.

Idag sprang jag på en mycket intressant bloggpost på ämnet. Gillar detta:

Hiring is not a consequence of success. Revenue and customers are. Hiring is a consequence of our failure to create enough leverage (see eShares 101) to grow on our own.

Framförallt förknippat med startups och tillväxtmarknader tycker jag.

In på Medium och läs How to Hire →

Pocket och 20 000 000 användare

Det här är bloggpost #4 i min skrivutmaning Blogg365.

Appen Pocket

Pocket är en tjänst/app för att spara artiklar och läsa dem senare.

Min Pocket-kö är oändligt lång. Oklart om det leder till mer läsande faktiskt, snarare mindre. Min attention span blir genast kortare när jag vet att jag har Pocket lättillgängligt för att spara och läsa vid ett senare tillfälle.

Teamet bakom Pocket har gjort en imponerande resa. Med ett litet team på 20 personer har det lyckats få 20 miljoner användare.

The Story Behind How Pocket Hit 20M Users with 20 People →

En annan artikeln om historien bakom Pocket och deras uppstart, en intervju med grundaren Nate Weiner, How a Two-Day Side Project Turned Into a Productivity App with 11 Million Users

Simon Sinek: Hur man leder team

Det här är bloggpost #2 i min skrivutmaning Blogg365.

Jag har på sistone blivit mer och mer intresserad av hur man bäst leder team och hittade en gammal men bra intervju med Simon Sinek. Om du har 20 minuter över är det värt det.

Gillar det här:

It is everyone’s opportunity to be the leader we wish we had. It is of no value to the company or ourselves to simply stand and complain that our leaders don’t get it. Or that the people who work for us don’t get it.

Lyssna på intervjun →

Kolla även in Simons senaste TED talk