Mest intressant från Facebooks utvecklarkonferens f8

Igår var det Facebooks sjätte utvecklarkonferens, senast den ägde rum var 2011.

– Vi ska ha ett annorlunda f8 i år, tidigare har vi fokuserat på nya konsumentlanseringar, men i år handlar det om er utvecklare, sa Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg inledde med att utlova mer fokus på utvecklarna i år jämfört med tidigare som varit mer fokuserat på konsumentlanseringar och det visade sig stämma.

Facebook lanserar en anonym inloggning för mobilappar

Snart ska det gå att logga in anonymt i en mobilapp via Facebook.

Mark Zuckerberg förklarar:
– Det fungerar som en anonym identifiering som låter dig prova olika appar utan att vara rädd, och själv välja när du vill personalisera dina inställningar.

Tanken är alltså att kunna logga in i olika mobilappar (som använder Facebooks inloggning) men att göra det utan att ge apparna tillgång till någon information om dig själv. Facebook kommer fortfarande veta vem du är och var du loggar in men i en mobilapp där du loggar in anonymt via din Facebook-profil ska dina personliga användaruppgifter inte synas.

Mer läsning om Facebooks nya inloggning

Facebook lanserar mobilt annonsnätverk

Facebooks senaste kvartalsrapport visar att 59 procent av deras intäkter kommer från mobilen, en riktigt hög siffra, så det var väntat och bara en tidsfråga innan ett mobilt annonsnätverk för Facebook skulle lanseras. Nu är det här.

Även här pratar Mark riktat mot utvecklare om hur de ska kunna tjäna pengar på sina appar utan att behöva sälja egna annonser. Facebook tar också hand om att rikta annonserna till rätt målgrupp, mäter resultaten och betalar ut pengar.

Annonserna kommer finnas i tre olika format och bara en annons i taget får visas på samma skärm, annonserna riktar sig mot annonsörer som vill köpa s.k. ”app installs” och ”engagement ads”, alltså annonser för appar och annonser som användarna kan interagera med i mobilen.

Facebook Audience Network

Annonsnätverket lanseras inom de närmaste sex veckorna, har fått namnet Audience Network och min gissning är att detta är något Facebook kommer tjäna enorma pengar på.

Mer läsning om Facebooks mobila annonsnätverk

f8 2014 Highlights

f8 är en spännande konferens tycker jag och Mark lovade att fortsättningsvis ha en konferens varje år. I år är det dessutom 10 år sedan Facebook lanserades.

Reboot11 – grymt upplägg och härligt ämne

För ett tag sen var jag i Köpenhamn, på Reboot. Reboot förklaras enklast som ett evenemang med fokus på digital förändring och kultur. Hit åker människor en gång om året för att starta om deras perspektiv och sinnen, inspireras och träffa intressanta människor.

Camp på Reboot

Reboot startades 1998 som ett event med danskt fokus av Thomas Madsen-Mygdal och har senaste fyra åren blivit mer och mer internationellt. 2005 var det 400 deltagare från mer än 22 länder, i år var vi 600 personer.

Jag, Heidi Harman och Anton Lindqvist tog bilen söderut (plockade upp Peter Rosdahl i Malmö) för att delta i årets Reboot, Reboot11. Ämnet för i år var Action. I två dagar bjöds det på föreläsningar kring banker, infrastruktur och nya samhällsstrukturer. Personligen tänkte jag “vilken start, vilket upplägg” och twittrade “Jag älskar det här upplägget!” två timmar in i konferensen. Då hade jag redan skrivit ett förslag på handling och haft möjlighet att vara med och bygga en wificykel eller bidra med innehållet till en bok.

Det är svårt att återberätta vad allt handlade om. Det är så mycket intryck. Miriam Olsson har skrivit en summering, Niclas Strandh har bloggat om alla föreläsningar han lyssnade på och Erik har postat två filmer som säger en del om bredden på Reboot.

Själv har jag samlat lite bilder på Flickr och tycker Martin Källströms film summerar känslan jag fick av Reboot11 på ett bra sätt.

Ett stort tack till Thomas Madsen-Mygdal och “the we”.

Vi ses på Reboot12!