Note to self: skapa mer tid till reflektion och inspiration

Jag har slagit av på arbetstakten senaste veckorna och har just nu semester helt från arbetet. Det har gett mig tid mer tid till att tänka och reflektera. Det ploppar upp idéer hela tiden och det har blivit ganska många anteckningar kring nya tillvägagångssätt, lösningar och nya idéer. Kreativiteten och inspirationen har ökat och längtan till produktion är stark.

Undrar om det beror på att jag tagit mig tid till att göra andra saker, göra ingenting och vila, tänka och reflektera.

Jag ska försöka skapa mig mer tid till att tänka och reflektera hädanefter, för att se vad det ger mig. Göra det till en vana att ägna en stund till eftertanke och bara skriva ner mina tankar.

Möjligheten med poddar

Har börjat lyssna mer på podcasts igen och det jag gillar mest kring fenomenet podcasts är att det bjuder in till en dynamik om man nyttjar kanalen rätt. En kanal med gör-det-självpotential där man kan klippa in ljud, ändra tonläge, byta inspelningsplats som extra element och nytt spännande lager kring samtalet och berättandet.

Några som verkligen experimenterar med detta är Alex & Sigge. De är en bra duo kring samtalet och Sigge är svårslagen när det gäller att förmedla och beskriva känslor med ord och en duktig klippare. Det ligger nog många timmar bakom varje avsnitt men tycker ändå de lyckas hålla kvar den sköna och lite primitiva gör-det-själv känslan.

Ett av de senare avsnitten innehåller mycket av detta, lyssna på avsnittet Elaka röster.

Bildcred: Flickr/Zoomar

Användartester i verkliga situationer

Gänget bakom bostadssajten Hemnet gör något riktigt smart just nu.

Teddy Zetterlund, utvecklare på Hemnet twittrade nyss

Smart och smidigt sätt att se hur användare använder din produkt eller tjänst i verkliga situationer och svarar på om tjänsten används på det sätt du förväntar dig, definierar problem och ger dig en insikt i hur dina användare beter sig och använder din produkt eller tjänst.

Riktigt snyggt initiativ av Hemnet! Tummen upp!

Vill skriva mer om användartester känner jag men får bli en annan gång…

Domäner och kodskola – två initiativ från Google

Google Domains
Det här har man väntat på, jag har länge undrat varför/när Google ska ge sig in i domänbranschen. Igår blev det officiellt att de ger sig in på domänmarknaden det med Google Domains.
Business Insider skriver om det: Google’s Latest Service Goes Up Against GoDaddy
Läs mer om Google Domains

Made with Code
Google har tagit fram plånboken och ger $50 miljoner dollar till ett initiativ som ska lära flickor att koda och göra könsfördelningen mer jämlik i techvärlden. Grymt bra initiativ!
TechCrunch skriver: Google Invests $50 Million In “Made With Code” Program To Get Girls Excited About CS
Läs mer om Made with Code

Öka produktiviteten med Momentum – ett Chrome tillägg

Momentum är ett tillägg till webbläsaren Chrome som dyker upp varje gång du öppnar en ny tabb. Simpel idé men otroligt välgjord.

Det började med en bild på Instagram, fick ett uppsving på Reddit och efter lite bloggkärlek började det hända grejer i Chrome Web Store.

Momentum är en personlig dashboard till din webbläsare som låter dig hålla koll på en att göra-lista med ett fantastisk fotografi som bakgrundsbild. När du börjar använda Momentum smyger den sakta in i ditt arbetsflöde genom att ständigt påminna dig om vad som är viktigt den dagen. Och enligt skaparen, Levi Bucsis, är det avsikten, att den ska finnas där utan att störa men påminna.

Levi Bucsis, skaparen bakom Momentum:

Momentum is a personal dashboard. It’s a homepage replacement for Chrome that is intended to inspire and focus you throughout your work day. It greets you by name with an inspiring photo and quote along with the practical stuff like the time and weather.

Jag gillar den skarpt! Installera den du också →

Från 0 till 100 000 användare på fyra månader

Momentum lanserades i oktober 2013 och i början av februari 2014 hade appen nått 100 000 användare. Imponerande! Gänget på Zapier har gjort en intervju med grundaren Levi.

Läs historien bakom Momentum: From 0 to 100,000 Users in 4 Months: The Story Behind Productivity Chrome Extension Momentum

Konvertera kunder i fysisk butik med hjälp av dagens teknik

Hittade de här två gamla men intressanta videoklippen häromdagen när jag spånade idéer kring retail branding och konvertering i fysisk butik.

Appen Hijack

Meat Pack, en skobutik i Guatemala gjorde mobilappen Hijack där de nyttjade GPS-funktionen för att haffa kunder som höll på att köpa produkten hos konkurrenter.

Svår att göra i Sverige men ändå bra exempel på vad som går att göra med dagens teknik om det finns lite resurser. Smart drag av Meat Pack.

The Canvas Experiment

En annan favorit: Converse – The Canvas Experiment: Mitch The Drummer
Vad man kan göra med en 5 meter bred och 4 meter hög vägg av totalt 480 Converse skor.

Enligt Perfect Fools som gjort kampanjen genererade The Canvas Experiment över 800 000 Converse fans på Facebook och uppnådde en 50% försäljningsökning i de butiker där det visades.

Förbättra och bidra, två blogginlägg som inspirerar

Nyligen sprang jag på två artiklar som tog tag i mig lite extra.

Treat Yourself Like a Startup (Or a microbe, if you prefer)
Det här är verkligen spot on! Att utveckla och förbättras som person och bidra till att göra världen till en bättre plats. Men den berömde Elon Musk verkar fortfarande har goda möjligheter till förbättring, iallafall inom ett område: ”I Was a Starter Wife”: Inside America’s Messiest Divorce

Create something every day
Läsvärt blogginlägg där Stef Lewandowski berättar om sin nära-döden-upplevelse och vad som fick honom att skapa något varje dag. Jag har alltid gillat att skriva, eller tanken på att skriva. Jag har skrivit regelbundet i korta perioder fram tills nyligen, sen en dryg månad tillbaka försöker jag skriva dagligen. Och den här bloggposten fick mig att skapa den här bloggen.

Fokus på produkten och det kunden vill ha

Wendys ad

Snabbmatskedjan Wendy’s har gått om Burger King som USA’s näst största hamburgarkedja.

Jordan Weissmann har skrivit en mycket läsvärd artikel kring detta. Weissmann skriver:

One focused on funny ads. One focused on food. Guess who won?

Det visar sig att Burger King gjorde flertalet reklamfilmer med deras maskot ”The King” med hårt fokus på deras ”superfans”, yngre män som i princip äter snabbmat varje dag.


The King 2.0 på Youtube


Burger King: Subservient Chicken

Under tiden som Burger King fokuserade stenhårt på en målgrupp valde Wendy’s en annan strategi. Bland annat gjorde de om sin klassiska fyrkantiga hamburgare, som fokusgrupper sa såg behandla/bearbetad ut och tog fram en hamburgare som var fluffigare och tjockare. De tog även fram en ny frukostmeny med färska, riktiga ägg, istället för halvfabrikat (ex äggpulver) som annars är vanligt i snabbmatsrestauranger.

Fokus på produkten och det kunden vill ha.

Med andra ord: bra marknadsföring börjar med en bra produkt. Något Burger King missat lite grann, de försökte med humor och trodde det skulle få kunderna att bortse från en halvtrött meny. Men nu har de bytt strategi, The King har skrotats och de lovar en modernare strategi med fokus på mat och har lanserat en ny hamburgare.