Framgångsfaktorer och mätvärden för marknadsplatser

När du bygger en marknadsplats är det ett par faktorer som är viktigare än andra. Detta är något jag själv funderat på senaste halvåret: vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på om du vill bygga en marknadsplats?

Spontant tänker jag att tillit och förtroende verkligen är KEY när det gäller peer-to-peer handelsplatser där målgruppen är privatpersoner och transaktionen bär en risk. Förtroende bör vara minst lika viktigt som tillväxt när du drar igång en marknadsplats.

Några som gör det bra är Airbnb, de är verkligen i en kategori med hög risk som har lyckats tack vare att de låter värdar och resenärer att granska och betygsätta varandra. Airbnb är dessutom en av de ”recensionstätaste” marknadsplatserna som finns. De tar även förtroendebyggandet ett steg längre genom att identifiera användare via Facebook och i vissa fall låter fotografer intyga att bilderna överensstämmer med boendet.

Betalningsförmåga vs stora massan

Marknadsplatser har alla hönan och ägget problemet. Plattformen har inget värde om inte köpare och säljare finns tillgängliga och det är svårt att få köpare på plats om du inte har säljare, och du hittar inga säljare utan några köpare. Att bygga en lyckad marknadsplats kräver att du bygger två separata bolag samtidigt, där båda är beroende av varandra.

För att upptäcka och utvärdera hur det går bör därför ”fill rate” vara en av dina mätvärden att följa upp. Alltså mäta och följa upp hur många annonser som blivit sålda jämfört med total antal listade annonser.

Läs mer om framgångsfaktorer för en marknadsplats och vilka mätvärden du bör använda:

Det här är bloggpost #16 i min skrivutmaning Blogg365.

Intressant syn på product/market fit

En bra summering kring product/market fit. Sachin Rekhi utgår från det Marc Andreessen skrev redan 2007, ”det här inlägget handlar om det enda som betyder något för en ny startupskrev Marc Andreessen då.

Intressant läsning kring product/market fit:

The key to ensuring you have product/market fit is ensuring you have strong repeatability of users or organizations resonating with your product, strong findability of finding such users or organizations, as well as sufficient scaleability in the precise definition of your target audience

How Do You Know If You’ve Achieved Product/Market Fit?