Personlighet och att underhålla besökaren

När man pratar konverteringsoptimering och användbarhet på webben hör man förr eller senare talas om webbplatsen LingsCars.com. Som du ser på bilden ovan är det en smått hysterisk webbplats som trots detta säljer och omsätter väldigt mycket pengar.

Här är en presentation men kvinnan bakom webbplatsen Ling Valentine, det visar sig att hon verkar ha en smart strategi kring det mesta. Allt Ling gör är uppbyggt kring personlighet och att underhålla besökaren, vilken märks tydligt under presentationen.

Makro- och mikroekonomi för din webbplats

En bra beskrivning på varför du ska jobba både med webbanalys och marketing automation.

Gillar detta:

Google Analytics is like macroeconomics for your website, I like to call this “macro tracking” because it tells you the percentage of anonymous visitors that converted into web leads.

Marketing automation is more like microeconomics for your website. Instead of looking at the website as a whole and reporting on overall percentages, marketing automation software analyzes each individual that visits your website.

As you can see, data from marketing automation combined with the Google Analytics data can tell you a lot more than just Google alone. With marketing automation, you can now put a name to each of those 215 converted web leads.

Tracking with Google Analytics vs. Marketing Automation →

Att komma igång med webbanalys

Jag får ofta frågor om vad som är de bästa mättalen. Vilka som är de bästa KPI:erna för en e-handel? Om jag ska mäta 3 saker, vilka är de bästa att tänka på då? Eller… om jag ska bli mer effektiv i min analys, vad ska jag titta på och leta efter då?

Det är lätt att bli bekväm, eller lätt att försöka ta genvägar.

Jag själv som person försöker effektivisera och optimera det mesta jag gör. Jag har jobbat några år med webbanalys nu och tänker ibland att det bör gå att hoppa över diverse steg och dyka rakt ner i statisik och siffror. Även som konsult har jag gjort det misstaget. Tänker att jag kan hoppa över några steg, jag gjorde ju sådär åt den kunden, då kan jag dyka ner i samma mättal och be den här kunden göra samma förberedelser. Men icke… det funkar inte så.

Basketkorg

Det finns en sak som är helt avgörande och samtidigt helt oberoende av vilka mättal du jobbat med i andra fall. Har du scannat igenom internet på de 10 mest populära och bästa mättalen finns det fortfarande en sak du ska göra innan du loggar in på Google Analytics. Nämligen att förstå syftet.

Syfte

Vad är syftet med din mätning? Vad är det du vill testa, har du kanske en hypotes du vill se fungerar eller inte? Något som kan vara ganska svårt att besvara. Särskilt om man är ett större bolag eller en specifik avdelning. Då kan det behöva arbetas fram.

Gillar hur Avinash Kaushik uttryckte sig en gång, han sa:

“There is one difference between winners and losers when it comes to web analytics. Winners, well before they think data or tool, have a well structured Digital Marketing & Measurement Model. Losers don’t.”

– Avinash Kaushik

Det är också Avinash modell som jag tycker du ska använda dig av. Jag har använder en egen, mer e-handelsinriktad modell men tycker Avinash’s modell är riktigt gedigen och passar in på de flesta behov och branscher som finns.

Så steg 1, innan du börjar med något annat är att förstå syftet.

Värderingsmodell för digital marknadsföring

Låt oss se det som en värderingsmodell för din digital marknadsföring. Modellen (som jag snart kommer länka till) leder dig igenom fem steg, när du går igenom modellen får du svar på ett par frågor som tillsammans ger dig syftet med din webbanalys och mätning.

Är du analytiker kommer du triggas igång av det här, det kommer vara värt insatsen. Alla företag eller analytiker bör avsätta tid till att göra det här ordentligt och följa modellen. Den ger dig svar på frågor som:

  • Varför går du till jobbet?
  • Om analytiker: vad bör fokuset på ditt arbete vara?
  • Vilka mått/dimensioner, om de analyseras, kommer leverera saftiga affärsinsikter?

Så, innan du loggar in på Google Analytics för att jaga mättal, gör din läxa. Se till att förstå syftet och använd modellen ”Digital Marketing and Measurement Model” som Google-gurun Avinash Kaushik tagit fram.

Growth för startups och boktips på ämnet

Alex Schultz jobbar med tillväxt på Facebook och har en bra dragning kring growth, retention och annat viktigt för startups.

Tycker själv att retention är superviktigt, det är dessutom användbart för dig som driver byrå. Jag har själv blivit betydligt bättre på att ta hand om befintliga kunder och fått dem att köpa mer än en gång.

Ta del av Alex presentation och fler tips på den officiella sidan How to Start a Startup

Boktips på ämnet growth

Vill du grotta ner dig ytterligare inom tillväxt och marknadsföring har jag två bra böcker att rekommendera:
Viral Loop
Ogilvy on Advertising

Vill du lära dig om du hur kan mäta growth/tillväxt rekommenderar jag boken Lean Analytics.

Det här är bloggpost #5 i min skrivutmaning Blogg365.

Ett starkt år för svensk e-handel

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research tar varje kvartal fram en rapport på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Här är en summering av årsrapporten E-barometern.

  • Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 16 procent under 2014, vilket innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor.
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad, en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr).
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%).
  • Kvinnor köpte främst böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%) under sista kvartalet 2014.
  • Män köpte främst böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på nätet.
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag.

Läs årsrapporten E-barometern i sin helhet →