Att designa för att märkas

Om du designar för att märkas kan du vara fel ute. Bra design fungerar bra – i visuella och funktionella sinnen – och märks inte. Kanske är det dags att tänka om vid nästa redesign?

Good design is obvious. Great design is transparent.
– Joe Sparano, grafisk designer på Oxide Design Co.

Kolla in 20 andra inspirerande designcitat →

Konvertera kunder i fysisk butik med hjälp av dagens teknik

Hittade de här två gamla men intressanta videoklippen häromdagen när jag spånade idéer kring retail branding och konvertering i fysisk butik.

Appen Hijack

Meat Pack, en skobutik i Guatemala gjorde mobilappen Hijack där de nyttjade GPS-funktionen för att haffa kunder som höll på att köpa produkten hos konkurrenter.

Svår att göra i Sverige men ändå bra exempel på vad som går att göra med dagens teknik om det finns lite resurser. Smart drag av Meat Pack.

The Canvas Experiment

En annan favorit: Converse – The Canvas Experiment: Mitch The Drummer
Vad man kan göra med en 5 meter bred och 4 meter hög vägg av totalt 480 Converse skor.

Enligt Perfect Fools som gjort kampanjen genererade The Canvas Experiment över 800 000 Converse fans på Facebook och uppnådde en 50% försäljningsökning i de butiker där det visades.

Veckans länkar inom e-handel #18