Ett starkt år för svensk e-handel

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research tar varje kvartal fram en rapport på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Här är en summering av årsrapporten E-barometern.

  • Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 16 procent under 2014, vilket innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor.
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad, en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr).
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%).
  • Kvinnor köpte främst böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%) under sista kvartalet 2014.
  • Män köpte främst böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på nätet.
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag.

Läs årsrapporten E-barometern i sin helhet →

26% av nätköpen görs mobilt

Mobila nätköp

Under sista kvartalet 2014 gjordes 25,8% av nätköpen mobilt vilket är en ökning med 37% jämfört med samma period förra året. Samma undersökning visar att smartphones står för 58% av transaktionerna, jämfört med 42% för tablets.

Jämfört med tidigare år är trenden att köpen ökar i mobilen och minskar i tablets, en förklaring till det kan vara att skärmarna blir allt större i våra mobiler.

För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen, snarare än att bara vara en viktig försäljningskanal. Mycket tack vare en ökad tillväxt av mobila betalningslösningar under det sista kvartalet 2014. En “mobile first” strategi blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.

Android jagar

Bland enheterna har iPad en knapp ledning med 34% av de mobila transaktionerna, på andra plats ligger iPhone med 32,3% och Android-telefoner på 25,3%. Jämför vi dessa siffror med förra året skiljer det sig ganska drastiskt. Under fjärde kvartalet 2013 var mer än 40% av mobila transaktioner på iPad, jämfört med 32% på iPhone och bara 20% på Android-telefoner.

Om den nuvarande trenden håller i sig kan Android överträffa iPhone och iPad under senare hälften av detta året och iPad kommer sannolikt att förlora sitt försprång över iPhone under den närmsta tiden.

Undersökningen heter Mobile Payments Index och ges ut av Adyen, ett globalt betal- och teknikbolag.

Läs mer utförligt om undersökningen Mobile Payments Index →

Recension av nyhetstjänsten Omni i mobilen

Senaste tiden har jag börjat använda mig mer och mer av nyhetstjänsten Omni. Till en början via webbläsaren på iOS men senaste veckan via deras iPhone-app. Bra konvertering där! 😉

Efter några veckors användande finns det några saker jag tror skulle förbättra användarupplevelsen för mobila användare. Jag säger tror för jag har ingen aning om Omni-gänget har gjort några användartester på deras nuvarande version. Fullt möjligt att det är en vinnare av flera tester, jag kan ha fel.

Tänkte ändå skriva ett par rader med förbättringsförslag baserat på min erfarenhet av användartester för mobila appar/webbplatser och jämför också med några andra nyhetstjänster.

Positivt

  • Väldigt snygg och stilren tjänst överlag, bra typsnitt och fördelning av artiklar.
  • Liten navigering, fokus på innehåll – bra!
  • iPhone-appen: Direkt vid uppstart får jag tillgång till innehållet – bra!
  • iPhone-appen: Vid klick på menyknapparna har jag fortfarande möjlighet att gå tillbaka till innehållet
  • Djupdykningsalternativet ”Läs mer om” gillar jag också
  • Bra att ni inte har en annons högst upp som täcker 60-70% av min mobila enhet – tack.

Element med förbättringspotential

  • iPhone-appen: Likvärdiga ikoner för Huvudmeny och Nyhetsmix
  • Ingen meny i sidfoten/bottenläge
  • Ingen ”Tillbaka till toppen” länk i sidfot/botten

Mina förbättringsförslag

iPhone-appen

  • Ändra ikonerna för Huvudmeny och Nyhetsmix, de är väldigt lika varandra
Omni's toppnavigering i mobilen
Omni’s toppnavigering i mobilen

Vet att ”hamburgarikon” börjar bli utbrett men med text blir det tydligare och särskiljer sig mer från ikonen för Nyhetsmix. Alternativt lägga en border runt ikonen mer likt en knapp.

Också nyfiken på användningen av ”Toppnyheter” och ”Senaste nytt”, behövs båda eller är det en markant skillnad mellan dem?

Både responsiva sajten och iPhone-appen

  • Lägg in huvudmenyn i sidfoten/bottenläget så användaren snabbt kan byta kategori
  • Lägg in en ”Tillbaka till toppen” knapp
Omni's bottennavigering i mobilen
Omni’s bottennavigering i mobilen

* I iPhone-appen dyker toppnavigeringen upp när jag börjar scrolla uppåt igen men en meny i sidfoten/bottenläget ger ännu snabbare åtkomst till nyhetskategorierna.

Menynavigeringen i sidfoten/bottenläget hos andra nyhetstjänster

SvD och DN's bottennavigering i mobilen
SvD och DN’s bottennavigering i mobilen

Ergonomin i mobilen

När det gäller användarmönstret för mobila enheter har Luke Wroblewski skrivit en intressant bloggpost om beteendemönstret i våra olika enheter. Läs gärna Responsive Navigation: Optimizing for Touch Across Devices

Ergonomin i mobilen

Navigering i mobilen

Det var lite snabb feedback kring nyhetstjänsten Omni. Om du är en i gänget vore det kul att höra hur ni resonerat.

Fortsatt skön sommar!

Tack för en bra tjänst och Happy Optimizing!

Veckans länkar inom e-handel #18

Mest intressant från Facebooks utvecklarkonferens f8

Igår var det Facebooks sjätte utvecklarkonferens, senast den ägde rum var 2011.

– Vi ska ha ett annorlunda f8 i år, tidigare har vi fokuserat på nya konsumentlanseringar, men i år handlar det om er utvecklare, sa Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg inledde med att utlova mer fokus på utvecklarna i år jämfört med tidigare som varit mer fokuserat på konsumentlanseringar och det visade sig stämma.

Facebook lanserar en anonym inloggning för mobilappar

Snart ska det gå att logga in anonymt i en mobilapp via Facebook.

Mark Zuckerberg förklarar:
– Det fungerar som en anonym identifiering som låter dig prova olika appar utan att vara rädd, och själv välja när du vill personalisera dina inställningar.

Tanken är alltså att kunna logga in i olika mobilappar (som använder Facebooks inloggning) men att göra det utan att ge apparna tillgång till någon information om dig själv. Facebook kommer fortfarande veta vem du är och var du loggar in men i en mobilapp där du loggar in anonymt via din Facebook-profil ska dina personliga användaruppgifter inte synas.

Mer läsning om Facebooks nya inloggning

Facebook lanserar mobilt annonsnätverk

Facebooks senaste kvartalsrapport visar att 59 procent av deras intäkter kommer från mobilen, en riktigt hög siffra, så det var väntat och bara en tidsfråga innan ett mobilt annonsnätverk för Facebook skulle lanseras. Nu är det här.

Även här pratar Mark riktat mot utvecklare om hur de ska kunna tjäna pengar på sina appar utan att behöva sälja egna annonser. Facebook tar också hand om att rikta annonserna till rätt målgrupp, mäter resultaten och betalar ut pengar.

Annonserna kommer finnas i tre olika format och bara en annons i taget får visas på samma skärm, annonserna riktar sig mot annonsörer som vill köpa s.k. ”app installs” och ”engagement ads”, alltså annonser för appar och annonser som användarna kan interagera med i mobilen.

Facebook Audience Network

Annonsnätverket lanseras inom de närmaste sex veckorna, har fått namnet Audience Network och min gissning är att detta är något Facebook kommer tjäna enorma pengar på.

Mer läsning om Facebooks mobila annonsnätverk

f8 2014 Highlights

f8 är en spännande konferens tycker jag och Mark lovade att fortsättningsvis ha en konferens varje år. I år är det dessutom 10 år sedan Facebook lanserades.