Intressant syn på product/market fit

En bra summering kring product/market fit. Sachin Rekhi utgår från det Marc Andreessen skrev redan 2007, ”det här inlägget handlar om det enda som betyder något för en ny startupskrev Marc Andreessen då.

Intressant läsning kring product/market fit:

The key to ensuring you have product/market fit is ensuring you have strong repeatability of users or organizations resonating with your product, strong findability of finding such users or organizations, as well as sufficient scaleability in the precise definition of your target audience

How Do You Know If You’ve Achieved Product/Market Fit?

Step-by-step Startup Design

Hampus Jakobsson @hajak, en av grundarna till TAT skriver en intressant bloggpost om en steg-för-steg process för startups.

#2. Understand the Demand

When you have decided to spend more than just thinking in the shower about your idea, noodling and googling a bit, it is time to do something. And that is not writing a lot of code, designing a landing page, or (worst of all) writing a plan. It is to go out there and establish demand. Try to shift focus from idea to the job and the problem.

Läs Hampus post, mycket intressant: Step-by-step Startup Design →

Growth för startups och boktips på ämnet

Alex Schultz jobbar med tillväxt på Facebook och har en bra dragning kring growth, retention och annat viktigt för startups.

Tycker själv att retention är superviktigt, det är dessutom användbart för dig som driver byrå. Jag har själv blivit betydligt bättre på att ta hand om befintliga kunder och fått dem att köpa mer än en gång.

Ta del av Alex presentation och fler tips på den officiella sidan How to Start a Startup

Boktips på ämnet growth

Vill du grotta ner dig ytterligare inom tillväxt och marknadsföring har jag två bra böcker att rekommendera:
Viral Loop
Ogilvy on Advertising

Vill du lära dig om du hur kan mäta growth/tillväxt rekommenderar jag boken Lean Analytics.

Det här är bloggpost #5 i min skrivutmaning Blogg365.

Pocket och 20 000 000 användare

Det här är bloggpost #4 i min skrivutmaning Blogg365.

Appen Pocket

Pocket är en tjänst/app för att spara artiklar och läsa dem senare.

Min Pocket-kö är oändligt lång. Oklart om det leder till mer läsande faktiskt, snarare mindre. Min attention span blir genast kortare när jag vet att jag har Pocket lättillgängligt för att spara och läsa vid ett senare tillfälle.

Teamet bakom Pocket har gjort en imponerande resa. Med ett litet team på 20 personer har det lyckats få 20 miljoner användare.

The Story Behind How Pocket Hit 20M Users with 20 People →

En annan artikeln om historien bakom Pocket och deras uppstart, en intervju med grundaren Nate Weiner, How a Two-Day Side Project Turned Into a Productivity App with 11 Million Users

Berätta en historia

Does it tell a story? via AVC:

Too many decks (and pitches) are full of facts and figures but lack a cohesive narrative that makes them compelling. Dressing the deck up with beautiful visuals can help, but even if you do that and you don’t “tell a story” you are not putting your best foot forward. … Walk the reader up that mountain and show them the promised land on the other side. That story, when told well, generally does the trick most times.

Vi behöver blanda in våra känslor – få drömma lite.

Ärligt om att bli sparkad

Zach Holman, utvecklare på Github skrev såhär på twitter häromdagen:

Nu har han skrivit en bloggpost med mer detaljer, efter fem år på Github har han fått sparken.

Han jämför bland annat med relationer, att det inte är så märkvärdigt att folk gör slut med varandra. Man gör ingen stor sak av det, det funkade inte längre. När det kommer till att få sparken är det betydligt mer tabubelagt.

Läs hans ärliga bloggpost på det tabubelagda ämnet om att bli sparkad →

Klart läsvärd! Kudos till Zach, han lär inte vara arbetslös särskilt länge.

Bildcred

Growth och startups

Kollade igenom den här videon idag

Alex Schultz jobbar med Growth på Facebook och har en bra dragning kring growth, retention och annat viktigt för startups. Kolla in!

Apropå startups, Henrik Torstensson, CEO på Lifesum har skrivit en bra bloggpost på ämnet: Going beyond the 10 slides. Make sure your startup has a plan and a budget.