Kostnaden vs nyttan med UI mockups

Ibland kan det känns svårt att ta sig tiden till att göra bra UX/UI mockups. Ryan Singer på Basecamp skriver bra om just detta.

Gillar:

These illustrations show that mockups aren’t good or bad, and there isn’t a black and white answer for when to make each kind. But there is a trade off to be made. Being conscious of that trade-off can help you make more rational, economic decisions when people have differing opinions about what to do next in a design process.

The Fidelity Curve: How to weigh the costs and benefits of creating UI mockups →

Migrering av 500 000 000 records utan nedtid

Idag blir det ett lästips för dig som är webbutvecklare eller åtminstone jobbar nära ett tekniskt team med skalbarhet.

Twitch är en video- och communitytjänst för gamers. Twitch är störst i världen och har därmed ganska mycket trafik och användardata.

Det som är intressant i artikeln är hur de lyckats göra en migrering utan någon nedtid i deras plattform. Artikeln är väldigt teknisk och beskriver hur de lyckas migrera över 500 miljoner ”following relationships”, alltså records mellan användarna. Resultatet blev en mycket lyckad optimering och helt utan någon nedtid.

How we migrated over half a billion records without downtime

Tänk om felsidan 404 var en möjlighet

Det har hänt oss alla. Du söker efter något på nätet och sen, helt plötsligt, får du upp en felsida och hamnar i en återvändsgränd. Du har fått ett 404-fel.

För många företag, särskilt svenska, är en 404-sida bara en funktionell varning att berätta för användaren att hon har försökt att nå en sida som inte finns, ett onåbart mål.

Men det behöver inte vara så.

404-fel enligt Google.
En 404-sida enligt Google.

Renny Gleeson föreslår ett alternativ: ”Tänk om felsidor också var en möjlighet”.

Kolla på klippet nedan och upptäck hur våra felsidor, eller ”well-designed moments” kan stärka varumärket.

Renny Gleeson – “404, The Story of a Page Not Found”

Intressant, eller hur? Se till att anpassa dina 404-sidor hädanefter.

Apropå lycka

Apropå lycka som jag skrev om häromdagen.

Micael Widell har börjat blogga en hel del om ämnet lycka. Han skriver några rader om boken ”The How of Happiness” och tipsar även om ett test som The Guardian tagit fram där du kan testa hur lycklig du är. Det kan du läsa om i bloggposten How happy are you?

Micael har också ett mål om att skriva oftare, hans plan är att posta 120 inlägg under 2016. In och läs Micaels blogg →

Berätta en historia

Does it tell a story? via AVC:

Too many decks (and pitches) are full of facts and figures but lack a cohesive narrative that makes them compelling. Dressing the deck up with beautiful visuals can help, but even if you do that and you don’t “tell a story” you are not putting your best foot forward. … Walk the reader up that mountain and show them the promised land on the other side. That story, when told well, generally does the trick most times.

Vi behöver blanda in våra känslor – få drömma lite.

Navigera med tangentbordet

För webbplatser som är tillgängliga är detta inget nytt. En webbplats som är tillgänglig innebär att du ska ha möjlighet att använda webbplatsen oavsett dina tekniska eller personliga förutsättningar. Det vill säga om du använder en äldre dator, har en mindre skärm eller har någon form av funktionsnedsättning.

Jag ser en trend i att fler och fler har börjat med tangentbordsnavigering, vilket är en bra sak ur ett UX-perspektiv. Kort sagt skapar du genvägar till sidor och funktioner på din webbplats som användaren kommer åt via olika tangenter.

JavaScript biblioteket Mousetrap gör det ganska enkelt att komma igång. Med Mousetrap kan du ange tangenter som CTRL, Shift eller Alt att utföra särskilda funktioner på din webbplats. Vilket även fungerar bra i äldre webbläsare.

Agus på Hongkiat har skrivit en bra guide i hur du kommer igång med tangentbordsnavigering och Mousetrap.

Läs guiden How To Add Keyboard Shortcuts To Your Website →

Att jobba som en albatross

Stefan är fotograf, han har skrivit en intressant reflektion kring sitt arbetssätt på sin blogg om hur han ser på sitt sätt att jobba som egenföretagare och frilans.

Igenkänningsfaktorn är hög då vi båda arbetat mycket och intensivt, både ihop med andra men framförallt som egna företagare. Under mina första år som egenföretagare jobbade på i 110, stannade aldrig upp, körde på, det blev pengar av det men till slut tråkigt då jag varken hade något liv utanför jobbet eller tid till att reflektera och förbättra mitt arbetssätt.

Numera jobbar jag inte riktigt så hårt, och tar tid till vila och reflektion och stannar upp för att se vad jag kan förbättra i mitt arbete. Kan jag effektivisera något av det jag gör varje vecka/månad, vad har gått bra, vad har gått mindre bra osv.

Jobbar du som egenföretagare eller frilans är det ett ganska intressant sätt att se på det, att jobba som en albatross.