Ett starkt år för svensk e-handel

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research tar varje kvartal fram en rapport på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Här är en summering av årsrapporten E-barometern.

  • Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 16 procent under 2014, vilket innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor.
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad, en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr).
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%).
  • Kvinnor köpte främst böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%) under sista kvartalet 2014.
  • Män köpte främst böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på nätet.
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag.

Läs årsrapporten E-barometern i sin helhet →

Navigera med tangentbordet

För webbplatser som är tillgängliga är detta inget nytt. En webbplats som är tillgänglig innebär att du ska ha möjlighet att använda webbplatsen oavsett dina tekniska eller personliga förutsättningar. Det vill säga om du använder en äldre dator, har en mindre skärm eller har någon form av funktionsnedsättning.

Jag ser en trend i att fler och fler har börjat med tangentbordsnavigering, vilket är en bra sak ur ett UX-perspektiv. Kort sagt skapar du genvägar till sidor och funktioner på din webbplats som användaren kommer åt via olika tangenter.

JavaScript biblioteket Mousetrap gör det ganska enkelt att komma igång. Med Mousetrap kan du ange tangenter som CTRL, Shift eller Alt att utföra särskilda funktioner på din webbplats. Vilket även fungerar bra i äldre webbläsare.

Agus på Hongkiat har skrivit en bra guide i hur du kommer igång med tangentbordsnavigering och Mousetrap.

Läs guiden How To Add Keyboard Shortcuts To Your Website →

26% av nätköpen görs mobilt

Mobila nätköp

Under sista kvartalet 2014 gjordes 25,8% av nätköpen mobilt vilket är en ökning med 37% jämfört med samma period förra året. Samma undersökning visar att smartphones står för 58% av transaktionerna, jämfört med 42% för tablets.

Jämfört med tidigare år är trenden att köpen ökar i mobilen och minskar i tablets, en förklaring till det kan vara att skärmarna blir allt större i våra mobiler.

För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen, snarare än att bara vara en viktig försäljningskanal. Mycket tack vare en ökad tillväxt av mobila betalningslösningar under det sista kvartalet 2014. En “mobile first” strategi blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.

Android jagar

Bland enheterna har iPad en knapp ledning med 34% av de mobila transaktionerna, på andra plats ligger iPhone med 32,3% och Android-telefoner på 25,3%. Jämför vi dessa siffror med förra året skiljer det sig ganska drastiskt. Under fjärde kvartalet 2013 var mer än 40% av mobila transaktioner på iPad, jämfört med 32% på iPhone och bara 20% på Android-telefoner.

Om den nuvarande trenden håller i sig kan Android överträffa iPhone och iPad under senare hälften av detta året och iPad kommer sannolikt att förlora sitt försprång över iPhone under den närmsta tiden.

Undersökningen heter Mobile Payments Index och ges ut av Adyen, ett globalt betal- och teknikbolag.

Läs mer utförligt om undersökningen Mobile Payments Index →

Amazon öppnar sitt första utlämningsställe

Purdue University är ett amerikanskt universitet beläget i West Lafayette i Indiana och har knappt 40 000 studenter. Nu har man inlett ett samarbete med Amazon, något som innebär att e-handelsjätten öppnat sitt första bemannade upphämtningsställe någonsin.

Läs mer om det
Amazon öppnar bemannat utlämningsställe på campus – E-handel.se.
Amazon launches its first staffed pickup and drop-off location at Purdue University – the Next Web

Digitalpodden: Kaloriräknare och digitala vårdcentraler

Podcasttips!

Digitalpodden, som görs av två journalister på DI pratar om hur tidningen själv tänker ta hjälp av startups och djupdyker lite mer i om den digitala hälsans värld. Utöver detta nämns nya bolaget Billogram, nya investeringsbolaget Optimizer Invest och Spotify.

Lyssna på senaste avsnittet

Läsvärt inom e-handel #21

Klarna konkurrenten Paypal knoppas av från ägaren Ebay
Under andra halvan av nästa år kommer Paypal och Ebay splittras upp och bli två publika bolag. Jag tror detta är en strategi för att bättre kunna konkurrera med andra stora (kommande) konkurrenter såsom Apple Pay. TechCrunch: eBay And PayPal To Split Into Two Separate Companies

Morgondagens e-handel
Frukosteventet och föreläsningsturnén eBAD14 har genomförst i Malmö under veckan. Bland talarna fanns Patrick Müller, betalningsexpert på DIBS och Johan Holgersson, Commercial Director på Bring. Läs mer om detta borta hos Bring (som är sponsor). Spellistan på Youtube med föreläsningarna.

FedEx bygger nytt nordiskt fraktcenter
Anläggningen kommer att sortera 11 500 paket per dag på en yta av 8000 kvadratmeter och göra det möjligt att korta leveranstiden till Danmark och södra Sverige med en timme. Sydsvenskan: 120 Kastrupjobb när Fedex öppnar nytt

CoolStuff satsar för fullt
Prylbutiken omsätter över 100 miljoner kronor och har visat svarta siffror under största delen av sin resa, fram tills förra året, 2013, då de för första gången tog in externt kapital för att växa ytterligare. Ehandel.se: CoolStuff har vänt skutan och blickar framåt

Kopplar du ner

Då var jag tillbaka i verkligheten! Jag har verkligen kopplat ner under årets semester. Jag tog bort Facebook- och Twitter-appen från min mobil och flyttade mejlappen så jag slapp se mina olästa mejl varje gång jag använde telefonen. Jag var inte helt bortkopplad från nätet men det gick över förväntan.

Sprang på det här diagrammet från Wall Street Journal:

People rarely unplug

Nästan hälften av oss kopplar alltså aldrig ner. Gör du det, isåfall, hur ofta?

Skönt att vara tillbaka btw!

Recension av nyhetstjänsten Omni i mobilen

Senaste tiden har jag börjat använda mig mer och mer av nyhetstjänsten Omni. Till en början via webbläsaren på iOS men senaste veckan via deras iPhone-app. Bra konvertering där! 😉

Efter några veckors användande finns det några saker jag tror skulle förbättra användarupplevelsen för mobila användare. Jag säger tror för jag har ingen aning om Omni-gänget har gjort några användartester på deras nuvarande version. Fullt möjligt att det är en vinnare av flera tester, jag kan ha fel.

Tänkte ändå skriva ett par rader med förbättringsförslag baserat på min erfarenhet av användartester för mobila appar/webbplatser och jämför också med några andra nyhetstjänster.

Positivt

  • Väldigt snygg och stilren tjänst överlag, bra typsnitt och fördelning av artiklar.
  • Liten navigering, fokus på innehåll – bra!
  • iPhone-appen: Direkt vid uppstart får jag tillgång till innehållet – bra!
  • iPhone-appen: Vid klick på menyknapparna har jag fortfarande möjlighet att gå tillbaka till innehållet
  • Djupdykningsalternativet ”Läs mer om” gillar jag också
  • Bra att ni inte har en annons högst upp som täcker 60-70% av min mobila enhet – tack.

Element med förbättringspotential

  • iPhone-appen: Likvärdiga ikoner för Huvudmeny och Nyhetsmix
  • Ingen meny i sidfoten/bottenläge
  • Ingen ”Tillbaka till toppen” länk i sidfot/botten

Mina förbättringsförslag

iPhone-appen

  • Ändra ikonerna för Huvudmeny och Nyhetsmix, de är väldigt lika varandra
Omni's toppnavigering i mobilen
Omni’s toppnavigering i mobilen

Vet att ”hamburgarikon” börjar bli utbrett men med text blir det tydligare och särskiljer sig mer från ikonen för Nyhetsmix. Alternativt lägga en border runt ikonen mer likt en knapp.

Också nyfiken på användningen av ”Toppnyheter” och ”Senaste nytt”, behövs båda eller är det en markant skillnad mellan dem?

Både responsiva sajten och iPhone-appen

  • Lägg in huvudmenyn i sidfoten/bottenläget så användaren snabbt kan byta kategori
  • Lägg in en ”Tillbaka till toppen” knapp
Omni's bottennavigering i mobilen
Omni’s bottennavigering i mobilen

* I iPhone-appen dyker toppnavigeringen upp när jag börjar scrolla uppåt igen men en meny i sidfoten/bottenläget ger ännu snabbare åtkomst till nyhetskategorierna.

Menynavigeringen i sidfoten/bottenläget hos andra nyhetstjänster

SvD och DN's bottennavigering i mobilen
SvD och DN’s bottennavigering i mobilen

Ergonomin i mobilen

När det gäller användarmönstret för mobila enheter har Luke Wroblewski skrivit en intressant bloggpost om beteendemönstret i våra olika enheter. Läs gärna Responsive Navigation: Optimizing for Touch Across Devices

Ergonomin i mobilen

Navigering i mobilen

Det var lite snabb feedback kring nyhetstjänsten Omni. Om du är en i gänget vore det kul att höra hur ni resonerat.

Fortsatt skön sommar!

Tack för en bra tjänst och Happy Optimizing!