Makro- och mikroekonomi för din webbplats

En bra beskrivning på varför du ska jobba både med webbanalys och marketing automation.

Gillar detta:

Google Analytics is like macroeconomics for your website, I like to call this “macro tracking” because it tells you the percentage of anonymous visitors that converted into web leads.

Marketing automation is more like microeconomics for your website. Instead of looking at the website as a whole and reporting on overall percentages, marketing automation software analyzes each individual that visits your website.

As you can see, data from marketing automation combined with the Google Analytics data can tell you a lot more than just Google alone. With marketing automation, you can now put a name to each of those 215 converted web leads.

Tracking with Google Analytics vs. Marketing Automation →

Tänk om felsidan 404 var en möjlighet

Det har hänt oss alla. Du söker efter något på nätet och sen, helt plötsligt, får du upp en felsida och hamnar i en återvändsgränd. Du har fått ett 404-fel.

För många företag, särskilt svenska, är en 404-sida bara en funktionell varning att berätta för användaren att hon har försökt att nå en sida som inte finns, ett onåbart mål.

Men det behöver inte vara så.

404-fel enligt Google.
En 404-sida enligt Google.

Renny Gleeson föreslår ett alternativ: ”Tänk om felsidor också var en möjlighet”.

Kolla på klippet nedan och upptäck hur våra felsidor, eller ”well-designed moments” kan stärka varumärket.

Renny Gleeson – “404, The Story of a Page Not Found”

Intressant, eller hur? Se till att anpassa dina 404-sidor hädanefter.

Att komma igång med webbanalys

Jag får ofta frågor om vad som är de bästa mättalen. Vilka som är de bästa KPI:erna för en e-handel? Om jag ska mäta 3 saker, vilka är de bästa att tänka på då? Eller… om jag ska bli mer effektiv i min analys, vad ska jag titta på och leta efter då?

Det är lätt att bli bekväm, eller lätt att försöka ta genvägar.

Jag själv som person försöker effektivisera och optimera det mesta jag gör. Jag har jobbat några år med webbanalys nu och tänker ibland att det bör gå att hoppa över diverse steg och dyka rakt ner i statisik och siffror. Även som konsult har jag gjort det misstaget. Tänker att jag kan hoppa över några steg, jag gjorde ju sådär åt den kunden, då kan jag dyka ner i samma mättal och be den här kunden göra samma förberedelser. Men icke… det funkar inte så.

Basketkorg

Det finns en sak som är helt avgörande och samtidigt helt oberoende av vilka mättal du jobbat med i andra fall. Har du scannat igenom internet på de 10 mest populära och bästa mättalen finns det fortfarande en sak du ska göra innan du loggar in på Google Analytics. Nämligen att förstå syftet.

Syfte

Vad är syftet med din mätning? Vad är det du vill testa, har du kanske en hypotes du vill se fungerar eller inte? Något som kan vara ganska svårt att besvara. Särskilt om man är ett större bolag eller en specifik avdelning. Då kan det behöva arbetas fram.

Gillar hur Avinash Kaushik uttryckte sig en gång, han sa:

“There is one difference between winners and losers when it comes to web analytics. Winners, well before they think data or tool, have a well structured Digital Marketing & Measurement Model. Losers don’t.”

– Avinash Kaushik

Det är också Avinash modell som jag tycker du ska använda dig av. Jag har använder en egen, mer e-handelsinriktad modell men tycker Avinash’s modell är riktigt gedigen och passar in på de flesta behov och branscher som finns.

Så steg 1, innan du börjar med något annat är att förstå syftet.

Värderingsmodell för digital marknadsföring

Låt oss se det som en värderingsmodell för din digital marknadsföring. Modellen (som jag snart kommer länka till) leder dig igenom fem steg, när du går igenom modellen får du svar på ett par frågor som tillsammans ger dig syftet med din webbanalys och mätning.

Är du analytiker kommer du triggas igång av det här, det kommer vara värt insatsen. Alla företag eller analytiker bör avsätta tid till att göra det här ordentligt och följa modellen. Den ger dig svar på frågor som:

  • Varför går du till jobbet?
  • Om analytiker: vad bör fokuset på ditt arbete vara?
  • Vilka mått/dimensioner, om de analyseras, kommer leverera saftiga affärsinsikter?

Så, innan du loggar in på Google Analytics för att jaga mättal, gör din läxa. Se till att förstå syftet och använd modellen ”Digital Marketing and Measurement Model” som Google-gurun Avinash Kaushik tagit fram.

Framgångsfaktorer och mätvärden för marknadsplatser

När du bygger en marknadsplats är det ett par faktorer som är viktigare än andra. Detta är något jag själv funderat på senaste halvåret: vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på om du vill bygga en marknadsplats?

Spontant tänker jag att tillit och förtroende verkligen är KEY när det gäller peer-to-peer handelsplatser där målgruppen är privatpersoner och transaktionen bär en risk. Förtroende bör vara minst lika viktigt som tillväxt när du drar igång en marknadsplats.

Några som gör det bra är Airbnb, de är verkligen i en kategori med hög risk som har lyckats tack vare att de låter värdar och resenärer att granska och betygsätta varandra. Airbnb är dessutom en av de ”recensionstätaste” marknadsplatserna som finns. De tar även förtroendebyggandet ett steg längre genom att identifiera användare via Facebook och i vissa fall låter fotografer intyga att bilderna överensstämmer med boendet.

Betalningsförmåga vs stora massan

Marknadsplatser har alla hönan och ägget problemet. Plattformen har inget värde om inte köpare och säljare finns tillgängliga och det är svårt att få köpare på plats om du inte har säljare, och du hittar inga säljare utan några köpare. Att bygga en lyckad marknadsplats kräver att du bygger två separata bolag samtidigt, där båda är beroende av varandra.

För att upptäcka och utvärdera hur det går bör därför ”fill rate” vara en av dina mätvärden att följa upp. Alltså mäta och följa upp hur många annonser som blivit sålda jämfört med total antal listade annonser.

Läs mer om framgångsfaktorer för en marknadsplats och vilka mätvärden du bör använda:

Det här är bloggpost #16 i min skrivutmaning Blogg365.

32 nyckeltal för e-handlare

Det här är bloggpost #3 i min skrivutmaning Blogg365.

Bra bloggpost som ger en mycket bra översikt över de grundläggande nyckeltalen som driver din e-handel framåt.

I bloggposten nämner de även vikten av att bestämma mål för din mätning och hur viktigt det är att du förstår hur målet påverkar din affär och verksamhet.

Jag får ofta frågan om vilka KPI:er som är bäst för en e-handlare. Mitt svar på den frågan är att KPI:erna beror på vad målet är och att det skiljer sig mellan olika återförsäljare, oavsett om de är relaterade till att öka försäljningen, förbättra kundservicen eller effektivisera marknadsföringen.

Helt klart läsvärd för dig som driver en e-handel och vill få en ökad förståelse över mätvärden och nyckeltal.

32 Key Performance Indicators (KPIs) for Ecommerce →