Personlighet och att underhålla besökaren

När man pratar konverteringsoptimering och användbarhet på webben hör man förr eller senare talas om webbplatsen LingsCars.com. Som du ser på bilden ovan är det en smått hysterisk webbplats som trots detta säljer och omsätter väldigt mycket pengar.

Här är en presentation men kvinnan bakom webbplatsen Ling Valentine, det visar sig att hon verkar ha en smart strategi kring det mesta. Allt Ling gör är uppbyggt kring personlighet och att underhålla besökaren, vilken märks tydligt under presentationen.

Makro- och mikroekonomi för din webbplats

En bra beskrivning på varför du ska jobba både med webbanalys och marketing automation.

Gillar detta:

Google Analytics is like macroeconomics for your website, I like to call this “macro tracking” because it tells you the percentage of anonymous visitors that converted into web leads.

Marketing automation is more like microeconomics for your website. Instead of looking at the website as a whole and reporting on overall percentages, marketing automation software analyzes each individual that visits your website.

As you can see, data from marketing automation combined with the Google Analytics data can tell you a lot more than just Google alone. With marketing automation, you can now put a name to each of those 215 converted web leads.

Tracking with Google Analytics vs. Marketing Automation →

Hur ska det gå för Twitter?

Det händer mycket kring Twitter nu…

Jason Toff,som tidigare jobbat på Youtube och nu senast sedan 2014 på Vine lämnar Twitter för hoppa på VR-tåget hos Google, Vine Boss leaves Twitter skriver the Verge.

Fyra chefer lämnar Twitter skriver DI Digital.

Jack Dorsey, VD:n Twittrar följande

Tror mycket beror på att de inte riktigt har en tydlig väg framåt, vad är deras vision, vad vill de bli? Vad ÄR Twitter?

Tänk om felsidan 404 var en möjlighet

Det har hänt oss alla. Du söker efter något på nätet och sen, helt plötsligt, får du upp en felsida och hamnar i en återvändsgränd. Du har fått ett 404-fel.

För många företag, särskilt svenska, är en 404-sida bara en funktionell varning att berätta för användaren att hon har försökt att nå en sida som inte finns, ett onåbart mål.

Men det behöver inte vara så.

404-fel enligt Google.
En 404-sida enligt Google.

Renny Gleeson föreslår ett alternativ: ”Tänk om felsidor också var en möjlighet”.

Kolla på klippet nedan och upptäck hur våra felsidor, eller ”well-designed moments” kan stärka varumärket.

Renny Gleeson – “404, The Story of a Page Not Found”

Intressant, eller hur? Se till att anpassa dina 404-sidor hädanefter.