Storleken på ett team

Teamets storlek är en viktig del för att maximera arbetsplatsens effektivitet och produktivitet. Finns det en optimal teamstorlek?

Som chef är detta något som kan vara en utmaning. När ditt team växer finns det fler uppgifter att delegera, fler resultat att hantera, fler kommunikationsproblem att styra och fler intressen att ta hänsyn till.

Har själv erfarenhet av att det ibland känns bra att vara många. Du står inför en stor utmaning och tänker att ni måste vara många hjärnor för att lösa komplexiteten i problemet. Kastar problem på människor. Istället för att mejsla ner problemet så det blir hanterbart för en mindre grupp personer att hitta en lösning.

Många kommunikationsvägar

På Stack Overflow finns en intressant diskussion på ämnet med frågan ”How do I explain the overhead of communication between developers in a team?

Där hittade jag ett intressant diagram.

Diagrammet visar hur snabbt det blir komplext: för varje person du lägger till i ett team blir det fler kommunikationsvägar, vilket gör allting svårare för ditt team.

Hur många bör man då vara i ett team?

Basecamp jobbar de i team av tre inom produktutveckling. Ibland en eller två personer men aldrig fler än tre. Det är intressant.

Likadant på möten, de är inte fler än tre. Varje samtal med fler än tre personer är generellt en konversation med för många personer.

Jason Fried på Basecamp menar att tre personer är en perfekt storlek.

”What is it with three? Three is a wedge, and that’s why it works. Three has a sharp point. It’s an odd number so there are no ties.” – Jason Fried

Tre personer är tillräckligt stort team för att göra nytta men också tillräckligt litet för att inte ta sönder något som inte är trasigt.

Själv har jag upptäckt att gränsen går någonstans runt 10-15 personer, allra helst max 5. Kollar du på diagrammet ovan ser du hur komplext det blir när ett team växer från 6 till 10 personer. Då går det från 15 till 45 kommunikationslinjer.

Såklart kan storleken på team variera beroende på företag och organisation. Men oavsett vad man jobbar med är det bra att reflektera över hur många man bör vara och ha som mål att vara så få som möjligt. Att kasta många personer på ett problem per automatik inte en lösning.

Headerbild av Ethan Weil på Unsplash.

Berätta en historia

Does it tell a story? via AVC:

Too many decks (and pitches) are full of facts and figures but lack a cohesive narrative that makes them compelling. Dressing the deck up with beautiful visuals can help, but even if you do that and you don’t “tell a story” you are not putting your best foot forward. … Walk the reader up that mountain and show them the promised land on the other side. That story, when told well, generally does the trick most times.

Vi behöver blanda in våra känslor – få drömma lite.

Att jobba som en albatross

Stefan är fotograf, han har skrivit en intressant reflektion kring sitt arbetssätt på sin blogg om hur han ser på sitt sätt att jobba som egenföretagare och frilans.

Igenkänningsfaktorn är hög då vi båda arbetat mycket och intensivt, både ihop med andra men framförallt som egna företagare. Under mina första år som egenföretagare jobbade på i 110, stannade aldrig upp, körde på, det blev pengar av det men till slut tråkigt då jag varken hade något liv utanför jobbet eller tid till att reflektera och förbättra mitt arbetssätt.

Numera jobbar jag inte riktigt så hårt, och tar tid till vila och reflektion och stannar upp för att se vad jag kan förbättra i mitt arbete. Kan jag effektivisera något av det jag gör varje vecka/månad, vad har gått bra, vad har gått mindre bra osv.

Jobbar du som egenföretagare eller frilans är det ett ganska intressant sätt att se på det, att jobba som en albatross.

RevRise på 30 sekunder

RevRise är en av Sveriges hetaste startupbolag enligt Internetworld. De skriver:

Webbformulär är kanske inte något av det mest spännade webben har att erbjuda. Men få saker är viktigare för de som driver digitala tjänster eller e-butiker än att formulären fungerar optimalt. Dåligt optimerade formulär kostar både massor av pengar och skapar irriterade användare. Revrise tar sig an denna nisch med bra verktyg och kunskap.

Jag pitchar RevRise på 30 sekunder:

Riktigt roligt att nämnas tillsammans med så många andra spännande och bra bolag, kolla in resten av Startuplistan »

Growth och startups

Kollade igenom den här videon idag

Alex Schultz jobbar med Growth på Facebook och har en bra dragning kring growth, retention och annat viktigt för startups. Kolla in!

Apropå startups, Henrik Torstensson, CEO på Lifesum har skrivit en bra bloggpost på ämnet: Going beyond the 10 slides. Make sure your startup has a plan and a budget.