Storleken på ett team

Teamets storlek är en viktig del för att maximera arbetsplatsens effektivitet och produktivitet. Finns det en optimal teamstorlek?

Som chef är detta något som kan vara en utmaning. När ditt team växer finns det fler uppgifter att delegera, fler resultat att hantera, fler kommunikationsproblem att styra och fler intressen att ta hänsyn till.

Har själv erfarenhet av att det ibland känns bra att vara många. Du står inför en stor utmaning och tänker att ni måste vara många hjärnor för att lösa komplexiteten i problemet. Kastar problem på människor. Istället för att mejsla ner problemet så det blir hanterbart för en mindre grupp personer att hitta en lösning.

Många kommunikationsvägar

På Stack Overflow finns en intressant diskussion på ämnet med frågan ”How do I explain the overhead of communication between developers in a team?

Där hittade jag ett intressant diagram.

Diagrammet visar hur snabbt det blir komplext: för varje person du lägger till i ett team blir det fler kommunikationsvägar, vilket gör allting svårare för ditt team.

Hur många bör man då vara i ett team?

Basecamp jobbar de i team av tre inom produktutveckling. Ibland en eller två personer men aldrig fler än tre. Det är intressant.

Likadant på möten, de är inte fler än tre. Varje samtal med fler än tre personer är generellt en konversation med för många personer.

Jason Fried på Basecamp menar att tre personer är en perfekt storlek.

”What is it with three? Three is a wedge, and that’s why it works. Three has a sharp point. It’s an odd number so there are no ties.” – Jason Fried

Tre personer är tillräckligt stort team för att göra nytta men också tillräckligt litet för att inte ta sönder något som inte är trasigt.

Själv har jag upptäckt att gränsen går någonstans runt 10-15 personer, vilket man kan se i bilden ovan. Kolla på diagrammet och ser hur komplext det blir när ett team växer från 6 till 10 personer. Då går det från 15 till 45 kommunikationslinjer.

Såklart kan storleken på team variera beroende på företag och organisation. Men oavsett vad man jobbar med är det bra att reflektera över hur många man bör vara och ha som mål att vara så få som möjligt. Att kasta många personer på ett problem per automatik inte en lösning.

Headerbild av Ethan Weil på Unsplash.

Att jobba remote blir allt viktigare

Bra av Zach Holman om att jobba remote.

Zach skriver

By forcing yourself to use chat instead of meetings, by forcing yourself to use chatops to mercilessly automate every single manual action, you end up creating things faster, with more built-in context, and greater ability to share your knowledge across the organization.

Och jag håller med honom, det blir allt viktigare att ha en remote-vänlig arbetskultur. Till slut blir det kritiskt att hitta rätt kompetens lokalt plus att verksamheten kan bli mer effektiv med hjälp av de verktyg som finns idag.

Remote-First vs. Remote-Friendly →

Tre tips på ledarskap, empati och motivation

1. Carol Dweck: The Power of Believing That You Can Improve
Dweck berättar om hur vår inställning påverkar vår prestationsförmåga. Har du ett bestämt mindset? Då är det nog dags att du lär dig vad ett growth mindset är och försöker ta dig dit. Dwecks lärdomar verkar vettiga för dig som ledare och motiverar till att omfamna utmaningar istället för att skrämmas av dem.

2. Yves Morieux: How Too Many Rules at Work Keep You From Getting Things Done
Om hur alla våra regler och mätverktyg förhindrar oss från att vara produktiva – och om hur vi löser problemet.

3. Jason Fried: Why work doesn’t happen at work
Våra arbetsplatser är inte ett bra ställe att jobba på enligt Jason Fried. Han föreslår tre saker vi borde ändra för att kunna jobba på jobbet.

Jobba hos Infunnel

Som du kanske läst, mitt bolag blir en del av Infunnel. Känns fantastiskt bra! Dessutom kanske du och jag kan bli kollegor, vi behöver nämligen bli fler.

Så vilka är vi, vilka är Infunnel?

Vi är ett gäng på 8 personer som kallar oss digitala marknadsarkitekter. På Infunnel har vi tillsammans över 15 års erfarenhet inom marknadsföring och webbutveckling. Vi jobbar med kundanskaffning, ofta genom lead management och marketing automation. Dagligen hjälper vi marknadsförare att skapa och visa mätbara resultat.

Det gör vi genom att förenkla kundens resa från första intresse till genomförd affär. Vi vill göra våra kunder till lysande stjärnor inom digital marknadsföring & försäljning, det är inte bara en del av vår vision, det är ett löfte.

Lediga tjänster

Just nu har vi ett flertal lediga tjänster…

Customer Success Manager

Du är strateg och kan snabbt tolka kundens behov, föreslå förbättringar och leda avancerade kampanjer och projekt. Du har bra koll på leadsprocessen, funnelbegreppet, CRM och Marketing Automation.

Technical Marketing Automation Specialist

Du är en grym utvecklare med erfarenhet av t.ex. MA, CRM, e-postmarknadsföring eller CMS. Har du en certifiering från Sales Force (SFDC) är det extra meriterande.

Junior Digital Marketer

Du har en gedigen utbildning inom digital marknadsföring, har lätt att lära och älskar att jobba med människor. Med ett brinnande intresse för, och goda kunskaper inom sociala medier, innehållsmarknadsföring, e-postmarknadsföring, leadsgenerering och/eller Marketing Automation är du vår nästa stjärna.

Läs om alla tjänsterna på infunnel.se →