Sämre än en guldfisk

Fokus. Sociala medier och en miljon andra saker har en tendens att suga åt sig all vår fokus. En vetenskaplig studie visar att vårt attention span har minskat radikalt. År 2010 hade vi en attention span på tolv sekunder, nu har den minskat till åtta sekunder.

Det är lägre än en guldfisk som har en uppmärksamhetstid på nio sekunder.

Kolla in mer statistik →

Headerbild av Claudio Guglieri på Unsplash.

Julhandeln på nätet slår rekord

Enligt E-barometern Q3 2017 spås svenskarna handla julklappar för cirka 6,4 miljarder kronor i år och enligt ett pressmeddelande från Postnord verkar det bli så.

Vi svenskar har fram till den 20 december köpt julklappar för över 18 miljarder kronor och 35 procent av inköpen har skett via internet vilket motsvarar att vi i år har e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor. Det är en ökning om 11 procent, 2016 e-handlade vi julklappar för 5,6 miljarder kronor.

Överlag ökade e-handeln under tredje kvartalet med 15 procent. Starkast tillväxt visade barnartiklar och leksaker (25 procent) samt bygghandeln (22 procent).

Läs pressmeddelandet från Postnord →
E-barometern Q3 2017 →

Ett starkt år för svensk e-handel

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research tar varje kvartal fram en rapport på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Här är en summering av årsrapporten E-barometern.

  • Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 16 procent under 2014, vilket innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor.
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad, en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr).
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%).
  • Kvinnor köpte främst böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%) under sista kvartalet 2014.
  • Män köpte främst böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på nätet.
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag.

Läs årsrapporten E-barometern i sin helhet →

26% av nätköpen görs mobilt

Mobila nätköp

Under sista kvartalet 2014 gjordes 25,8% av nätköpen mobilt vilket är en ökning med 37% jämfört med samma period förra året. Samma undersökning visar att smartphones står för 58% av transaktionerna, jämfört med 42% för tablets.

Jämfört med tidigare år är trenden att köpen ökar i mobilen och minskar i tablets, en förklaring till det kan vara att skärmarna blir allt större i våra mobiler.

För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen, snarare än att bara vara en viktig försäljningskanal. Mycket tack vare en ökad tillväxt av mobila betalningslösningar under det sista kvartalet 2014. En “mobile first” strategi blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.

Android jagar

Bland enheterna har iPad en knapp ledning med 34% av de mobila transaktionerna, på andra plats ligger iPhone med 32,3% och Android-telefoner på 25,3%. Jämför vi dessa siffror med förra året skiljer det sig ganska drastiskt. Under fjärde kvartalet 2013 var mer än 40% av mobila transaktioner på iPad, jämfört med 32% på iPhone och bara 20% på Android-telefoner.

Om den nuvarande trenden håller i sig kan Android överträffa iPhone och iPad under senare hälften av detta året och iPad kommer sannolikt att förlora sitt försprång över iPhone under den närmsta tiden.

Undersökningen heter Mobile Payments Index och ges ut av Adyen, ett globalt betal- och teknikbolag.

Läs mer utförligt om undersökningen Mobile Payments Index →

Dokumentär: Dox – Internets underbarn

Mycket sevärd dokumentär från Dox om Aaron Swartz, en av internets mest tongivande profiler som började programmera och bidra till internet redan som barn.

Swartz skrev specifikationen till RSS som 14 åring och var en av grundarna till Reddit. Han var även inblandad i skapandet av Creative Commons-licensen, av märkspråket Markdown och i kampanjen mot lagförslagen SOPA och PIPA. Swartz tog livet av sig januari 2013, bara några veckor innan hans skulle upp i rätten. Han var åtalad för bland annat dataintrång och bedrägeri och riskerade 35 år i fängelse och 1 miljon dollar i böter.

Dokumentären Internets underbarn finns tillgänglig på SVT Play till 13 november.

Bildcred: creative commons licensed (CC BY-SA 2.0) Flickr photo by Sage Ross

Läsvärt inom e-handel #21

Klarna konkurrenten Paypal knoppas av från ägaren Ebay
Under andra halvan av nästa år kommer Paypal och Ebay splittras upp och bli två publika bolag. Jag tror detta är en strategi för att bättre kunna konkurrera med andra stora (kommande) konkurrenter såsom Apple Pay. TechCrunch: eBay And PayPal To Split Into Two Separate Companies

Morgondagens e-handel
Frukosteventet och föreläsningsturnén eBAD14 har genomförst i Malmö under veckan. Bland talarna fanns Patrick Müller, betalningsexpert på DIBS och Johan Holgersson, Commercial Director på Bring. Läs mer om detta borta hos Bring (som är sponsor). Spellistan på Youtube med föreläsningarna.

FedEx bygger nytt nordiskt fraktcenter
Anläggningen kommer att sortera 11 500 paket per dag på en yta av 8000 kvadratmeter och göra det möjligt att korta leveranstiden till Danmark och södra Sverige med en timme. Sydsvenskan: 120 Kastrupjobb när Fedex öppnar nytt

CoolStuff satsar för fullt
Prylbutiken omsätter över 100 miljoner kronor och har visat svarta siffror under största delen av sin resa, fram tills förra året, 2013, då de för första gången tog in externt kapital för att växa ytterligare. Ehandel.se: CoolStuff har vänt skutan och blickar framåt