Hur ska det gå för Twitter?

Det händer mycket kring Twitter nu…

Jason Toff,som tidigare jobbat på Youtube och nu senast sedan 2014 på Vine lämnar Twitter för hoppa på VR-tåget hos Google, Vine Boss leaves Twitter skriver the Verge.

Fyra chefer lämnar Twitter skriver DI Digital.

Jack Dorsey, VD:n Twittrar följande

Tror mycket beror på att de inte riktigt har en tydlig väg framåt, vad är deras vision, vad vill de bli? Vad ÄR Twitter?

Tänk om felsidan 404 var en möjlighet

Det har hänt oss alla. Du söker efter något på nätet och sen, helt plötsligt, får du upp en felsida och hamnar i en återvändsgränd. Du har fått ett 404-fel.

För många företag, särskilt svenska, är en 404-sida bara en funktionell varning att berätta för användaren att hon har försökt att nå en sida som inte finns, ett onåbart mål.

Men det behöver inte vara så.

404-fel enligt Google.
En 404-sida enligt Google.

Renny Gleeson föreslår ett alternativ: ”Tänk om felsidor också var en möjlighet”.

Kolla på klippet nedan och upptäck hur våra felsidor, eller ”well-designed moments” kan stärka varumärket.

Renny Gleeson – “404, The Story of a Page Not Found”

Intressant, eller hur? Se till att anpassa dina 404-sidor hädanefter.

Framgångsfaktorer och mätvärden för marknadsplatser

När du bygger en marknadsplats är det ett par faktorer som är viktigare än andra. Detta är något jag själv funderat på senaste halvåret: vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på om du vill bygga en marknadsplats?

Spontant tänker jag att tillit och förtroende verkligen är KEY när det gäller peer-to-peer handelsplatser där målgruppen är privatpersoner och transaktionen bär en risk. Förtroende bör vara minst lika viktigt som tillväxt när du drar igång en marknadsplats.

Några som gör det bra är Airbnb, de är verkligen i en kategori med hög risk som har lyckats tack vare att de låter värdar och resenärer att granska och betygsätta varandra. Airbnb är dessutom en av de ”recensionstätaste” marknadsplatserna som finns. De tar även förtroendebyggandet ett steg längre genom att identifiera användare via Facebook och i vissa fall låter fotografer intyga att bilderna överensstämmer med boendet.

Betalningsförmåga vs stora massan

Marknadsplatser har alla hönan och ägget problemet. Plattformen har inget värde om inte köpare och säljare finns tillgängliga och det är svårt att få köpare på plats om du inte har säljare, och du hittar inga säljare utan några köpare. Att bygga en lyckad marknadsplats kräver att du bygger två separata bolag samtidigt, där båda är beroende av varandra.

För att upptäcka och utvärdera hur det går bör därför ”fill rate” vara en av dina mätvärden att följa upp. Alltså mäta och följa upp hur många annonser som blivit sålda jämfört med total antal listade annonser.

Läs mer om framgångsfaktorer för en marknadsplats och vilka mätvärden du bör använda:

Det här är bloggpost #16 i min skrivutmaning Blogg365.

26% av nätköpen görs mobilt

Mobila nätköp

Under sista kvartalet 2014 gjordes 25,8% av nätköpen mobilt vilket är en ökning med 37% jämfört med samma period förra året. Samma undersökning visar att smartphones står för 58% av transaktionerna, jämfört med 42% för tablets.

Jämfört med tidigare år är trenden att köpen ökar i mobilen och minskar i tablets, en förklaring till det kan vara att skärmarna blir allt större i våra mobiler.

För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen, snarare än att bara vara en viktig försäljningskanal. Mycket tack vare en ökad tillväxt av mobila betalningslösningar under det sista kvartalet 2014. En “mobile first” strategi blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.

Android jagar

Bland enheterna har iPad en knapp ledning med 34% av de mobila transaktionerna, på andra plats ligger iPhone med 32,3% och Android-telefoner på 25,3%. Jämför vi dessa siffror med förra året skiljer det sig ganska drastiskt. Under fjärde kvartalet 2013 var mer än 40% av mobila transaktioner på iPad, jämfört med 32% på iPhone och bara 20% på Android-telefoner.

Om den nuvarande trenden håller i sig kan Android överträffa iPhone och iPad under senare hälften av detta året och iPad kommer sannolikt att förlora sitt försprång över iPhone under den närmsta tiden.

Undersökningen heter Mobile Payments Index och ges ut av Adyen, ett globalt betal- och teknikbolag.

Läs mer utförligt om undersökningen Mobile Payments Index →

Att designa för att märkas

Om du designar för att märkas kan du vara fel ute. Bra design fungerar bra – i visuella och funktionella sinnen – och märks inte. Kanske är det dags att tänka om vid nästa redesign?

Good design is obvious. Great design is transparent.
– Joe Sparano, grafisk designer på Oxide Design Co.

Kolla in 20 andra inspirerande designcitat →

RevRise på 30 sekunder

RevRise är en av Sveriges hetaste startupbolag enligt Internetworld. De skriver:

Webbformulär är kanske inte något av det mest spännade webben har att erbjuda. Men få saker är viktigare för de som driver digitala tjänster eller e-butiker än att formulären fungerar optimalt. Dåligt optimerade formulär kostar både massor av pengar och skapar irriterade användare. Revrise tar sig an denna nisch med bra verktyg och kunskap.

Jag pitchar RevRise på 30 sekunder:

Riktigt roligt att nämnas tillsammans med så många andra spännande och bra bolag, kolla in resten av Startuplistan »

Internetberoende

Något som det än så länge inte går att säga så mycket om, enligt mig, är hur Internet kommer påverka människans utveckling under sin uppväxt. Jag minns under min högskoletid att vi var några som spelade online, jag själv har aldrig fastnat eller spelat särskilt mycket, men jag hade några klasskamrater som spelade väldigt mycket WoW (World of Warcraft). De spelade mer än vad som var sunt men tog så småningom tag i sitt spelande och justerade antalet timmar till en rimlig nivå. WoW med nästan sju miljoner prenumeranter är idag världens största spel inom sin genre MMORPGs (Massively multiplayer online role-playing game)

Kina är det första land som definierat internetberoende som en klinisk sjukdom. Man hävdar att det är den största hälsofaran för landets ungdomar. Kinesiska myndigheter har inrättat över 400 rehabiliteringsläger för behandling av internetberoende.

Web junkie

I dokumentären Web junkie får man följa ungdomarna från ett rehabiliteringsläger i utkanten av Peking. Ett närmast militäriskt läger där många av ungdomarna lurats dit av sina föräldrar efter att ha missbrukat sitt spelande. Flera av ungdomarna har spelat flera veckor i sträck och suttit med blöja för att slippa ta en paus som påverkar spelet.

En intressant dokumentär om internetberoende i Kina, landet med en halv miljard internetanvändare, flest i världen.

DOX: Web junkie (tillgänglig till 23 oktober)